Шта треба да знате о дуванским и никотинским производима

Погледајте шта можете урадити да се што боље припремите

Размислите мало о вашим пушачким навикама:

  • анализирајте шта губите због пушења и шта мислите да су добити од пушења
  • размислите о ситуацијама и местима на којима осећате потребу за пушењем
  • препознајте ризичне ситуације.

Ограничите ваше пушење:

  • немојте запалити цигарету пре него што прво размислите о томе
  • када вам се пуши, одложите паљење цигарете
  • промените ваше пушачке рутине, па остављање пушења више неће изгледати тако тешко.

Искористите претходна искуства:

  • сваки покушај да се престане са пушењем представља искуство у коме пушач упознаје себе. Неки људи су успели да престану из првог покушаја, али престанак најчешће захтева неколико покушаја.

Уколико сте раније покушали да престанете са пушењем, размислите о томе како се то завршило и због чега нисте успели у том покушају.

Правите мале кораке

  • Посматрајте себе: забележите свако доба дана у којем пушите. То ће вам пружити слику о зависности од никотина и о вашем пушењу.
  • Немојте пушити целе цигарете или смањите број цигарета. Чак и неколико цигарета мање може направити разлику.
  • Немојте куповати више од једног паковања цигарета.
  • Ограничите боравак на местима на којима обично пушите.
  • Промените пушачке рутине. Сваки пут када купујете цигарете, промените врсту (бренд). Промените начин на који пушите. Уколико уобичајено седите док пушите, устаните.
  • Покушајте да престанете са пушењем на један дан.

Упознајте се са симпотмима кризе

Остављање пушења може изазвати симптоме кризе. Међутим немојте бринути, јер ће снажнији симптоми трајати неко време (до 15 дана) и свакако ће се ублажити, а користи услед престанка пушења ће трајати читавог живота. Покушајте да доживите симптоме кризе позитивно, с обзиром на то да они значе да се ваш организам чисти од накупљених штетних супстанци из дуванског дима. Никотинска зависност значи да је телу пушача потребна редовна доза никотина како би правилно функционисало. Када је тело лишено никотина, у почетку се могу јавити разни симптоми кризе. Трајање и број симптома код пушача се разликују. Они ће у просеку трајати између три и четири недеље. Уобичајено, симптоми су најинтензивнији током прве недеље, након чега постепено слабе. Око три четвртине пушача који оставе дуван биће погођено симптомима кризе. Могуће је престати са пушењем и без икаквих значајних симптома кризе.

Најчешћи симптоми кризе су:

  • раздражљивост
  • нестрпљивост
  • жудња за цигаретом
  • нервоза, стрепња
  • слаба концентрација
  • несаница
  • главобоља
  • жеља за слаткишима и повећан апетит.

Фармаколошка терапија за ублажавање симптома кризе

Апстиненцијални симптоми, тј. симптоми кризе, могу се ублажити и фармаколошком терапијом, а након консултације са лекаром или фармацеутом који ће им објаснити за коју терапију је  потребан рецепт лекара и да ли постоје неки медицински разлози због којих та терапија није добар избор за њих.

Никотинска супституциона (заменска) терапија је на тржишту више од 40 година, а њена ефикасност у одвикавању од пушења је поткрепљена научним доказима.

 

Циљеви никотинске супституционе  терапије су:

  • Стимулисање никотинских рецептора и смањење жудње и симптома кризе;
  • Смањење броја никотинских рецептора током терапије у трајању од неколико недеља или месеци.

 

Постоје различити облици никотинске супституционе терапије укључујући фластере са продуженим дејством и никотинску супституциону терапију кратког дејства као што су никотинске жваке.

Препарати за терапију замене никотина могу се купити у апотекама. У апотекама у Србији ови препарати су у облику жвакаће гуме у две дозе и фластера у три дозе.

Никотински фластери имају споро дејство, али ефекат траје дуже. Фластер се сваког дана замењује новим. Жвакаће гуме делују брже, али ефекат траје краће. Ови препарати се могу користити када год дође до појаве апстиненцијалних симптома. Никотин из жвака апсорбује се кроз слузокожу усне дупље у крвоток. 

Kонсултујте вашег лекара који лекови су доступни и адекватни за вас. Сви лекови за одвикавање од пушења ублажавају симптоме кризе, али нису погодни за све пушаче и треба потражити стручан савет у вези са употребом лекова.

Никотински фластери имају споро дејство, али ефекат траје дуже. Фластер се сваког дана замењује новим. Жвакаће гуме делују брже, али ефекат траје краће.

Ови препарати се могу користити када год дође до појаве апстиненцијалних симптома. Никотин из жвака апсорбује се кроз слузокожу усне дупље у крвоток. 

Kонсултујте вашег лекара који лекови су доступни и адекватни за вас. Сви лекови за одвикавање од пушења ублажавају симптоме кризе, али нису погодни за све пушаче и треба потражити стручан савет у вези са употребом лекова.